فراخوانی ...
سه‌شنبه 22 آبان 1397 | الثلثاء 4 ربيع الاول 1440 | Tuesday 13 November 2018
بانک جامع جنگ نرم
جزییات مطلب نسخه چاپی RSS
  • هو جینتائو سرانجام تسلیم تهاجم فرهنگی آمریکا شد
    یکشنبه 7 اسفند 1390 ساعت 22:53

    به رغم اینکه پکن در ماه‌های اخیر به دنبال کاهش نفوذ فرهنگ غربی در میان مردم این کشور است اما مسئولان این کشور با وجود تاکید و هشدار هو جینتائو رئیس جمهور چین، در اقدامی متناقض سهمیه اکران فیلم‌های هالیوودی را افزایش دادند.

    روزنامه «گاردین» انگلیس به قلم «مری هنوک» می‌نویسد: کاهش محدودیت‌ها در واردات فیلم‌های هالیوودی به چین، دستاورد «شی جین پینگ» در ساعات پایانی سفرش به آمریکا بود که متعاقبا منجر به تولید بیشتر فیلم‌های سه‌بعدی و آیمکس در هالیوود خواهد شد. چین سهمیه فیلم‌های پرفروش آمریکایی را از 20 فیلم در سال به 34 فیلم افزایش داد؛ این درصورتی است که تعداد اضافی (14 فیلم) در نسخه‌های سه‌بعدی یا آیمکس تولید شده باشند.

    * سهم آمریکایی‌ها از فروش بلیط 7 درصد افزایش می‌یابد

    شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی آمریکا و همینطور فیلم‌سازان مستقل،‌ از تعاملی که روز جمعه، «جو بایدن» و «شی جین پینگ»،‌ معاونان روسای جمهور چین و آمریکا بر سر میز شام در لس‌آنجلس، در مورد آن به توافق رسیدند، ابراز خشنودی می‌کنند. در نتیجه این توافق، اختلاف تجاری طولانی مدت بین دو کشور، حل و فصل خواهد شد. چین،‌ اخیرا برای تضعیف شرکت‌های فیلم‌سازی آمریکا،‌ سالانه تنها به 20 فیلم بزرگ خارجی اجازه‌ پخش می‌داد. این توافق‌نامه، امکانی را فراهم می‌کند تا علاوه بر 20 فیلمی که گفته شد، 14 فیلم اضافی دیگر نیز که در قالب سه‌بعدی یا آیمکس تولید شده اند، در چین به نمایش درآیند. به‌علاوه به فیلم سازان خارجی اجازه می‌دهد تا سهم بیشتری در فروش بلیط‌ها، از آن خود کنند؛‌ در واقع، آنها به‌جای سهم 13 درصدی، از سهم 20 درصدی بهره‌مند می‌شوند.

    * فیلم‌های هالیوودی سالانه 40 درصد از سهم فروش بلیط‌های سینما در چین را تشکیل می‌دهند

    «کریس داد»، رئیس انجمن تصاویر متحرک آمریکا گفت: "این یک توافق بزرگ بین دو کشور است. مدت 20 سال است که صنعت فیلم‌سازی با ارقام، برحسب درصد و سهمیه به حیات خود ادامه می‌دهد... این توافق مسلما نتیجه‌بخش خواهد بود." باوجود اینکه شمار فیلم‌های هالیوودی که در چین پخش می‌شوند اندک است، اما با‌این‌حال آنها حدود 40 درصد از سهم فروش بلیط‌های سینما را تشکیل می‌دهند.

    * واکنش محتاطانه صنعت فیلم‌سازی چین به این توافق‌نامه

    صنعت فیلم‌سازی چین متشکل از کارگردانان، صاحبان سینما و منتقدان فیلم، با بیان اینکه عرضه بیشتر فیلم‌های خارجی، تولیدکننده‌گان داخلی را تحت فشار قرار خواهد داد و در نهایت منجر به بالا رفتن کیفیت تولیداتشان خواهد شد، به این مسئله با احتیاط عکس‌العمل نشان دادند.

    * فیلم‌سازان چینی مجبورند برای بالا بردن کیفیت تولیدات خود تلاش بیشتری کنند

    در سال 2011، ارزش کل فروش بلیط در چین، به بیش از 13 میلیارد یوان چین (1.3 میلیارد پوند) رسید. طبق آمار منتشره از سوی وزارت رادیو، فیلم و تلویزیون چین، ازاین میزان، تقریبا 6 میلیارد یوان متعلق به پخش فیلم‌های خارجی بود. یوان شین، مدیر سینمای گروه بین‌المللی استلا مگا، گفت: "فروش حاصل از بلیط فیلم‌های داخلی، قطعا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؛ به این معنی که فیلم‌سازان چینی مجبورند برای بالا بردن کیفیت تولیدات خود تلاش بیشتری کنند." منتقدان داخلی دائما فیلم‌سازان چینی را به علت ناکام ماندن در تولید فیلم‌هایی که به اندازه فیلم‌های آمریکایی پربیننده نیستند، سرزنش می‌کنند.

    * فیلم‌های چینی با استفاده از بازیگران مشهور و انجام حرکات نمایشی ، سعی دارند مردم را به سالن‌های سینما بکشانند

    به ویژه، نسبت به موفقیت چشمگیردر فروش بی‌نظیر اولین نسخه فیلم پاندای کونگ‌فوکار، که در ساخت آن از درون‌مایه‌های چینی استفاده و یا به گفته برخی، سوءاستفاده شده است، انتقاد شده است. «سو مو»، یکی از استادان آکادمی فیلم پکن گفت: "فیلم‌های چینی،‌ به جای تمرکز روی داستان و موضوع اصلی، بیش از پیش به بازیگران معروف و یا حرکات نمایشی در فیلم، تکیه می‌کنند تا از این طریق مردم را به سالن‌های سینما بکشانند. پخش بیشتر فیلم‌های آمریکایی می‌تواند تولیدکننده‌گان داخلی را وادار کند تا رویکرد خود را نسبت به فیلم‌های خود تغییر داده و از دیگران بیاموزند."

    * بسیاری از سینماهای تازه تاسیس چین ، مجهز به سیستم سه‌بعدی و آیمکس هستند

    با وجود این، روند بازار حاکی از آن است که فیلم‌های پرفروش دقیقا همانی هستند که مخاطبان چینی می‌خواهند. بسیاری از سینماهای تازه تاسیس چین (803 سالن سینما در 2011 افتتاح شد)، مجهز به سیستم سه‌بعدی و آیمکس هستند. از جدیدترین فیلم‌های پرفروش سه‌بعدی و یا آیمکس، می‌توان «آواتار»، «ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح» و«ترنسفورمرز 3» را نام برد.

    * این توافق‌نامه نقطه عطفی در درآمدهای فیلم‌سازان مستقل آمریکایی به شمار می‌رود

    بااین‌حال، فیلم‌سازان مستقل آمریکایی،‌ به این توافق‌نامه به‌عنوان نقطه عطفی در درآمدهای خود در چین می‌نگرند. «جین پریوت»، رئیس اتحادیه فیلم و تلوزیون مستقل،‌ در مصاحبه‌ای با روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت: "ما گمان می‌کنیم این موفقیت بزرگی است. برای نخستین بار است که ما واقعا عناصر اصلی  لازم را برای کار رقابت‌آمیز در بازار فروش، در اختیار داریم."

    * جدا از سهمیه 20 عددی،40 فیلم مستقل خارجی نیز سالانه درچین به نمایش در‌می‌آید

    فیلم‌سازان مستقل نیز، قادر خواهند بود تا به جای درآمدهای عادی 2 یا 3 درصدی از فروش فیلم‌ها، بر سر هزینه‌های ثابت مجوز، به همان میزانی که آنها از جاهای دیگر دریافت می‌کنند،‌ مذاکره کنند. سالانه حدود 40 فیلم مستقل خارجی، جدا از سهمیه 20 عددی متعلق به شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی، در چین به اکران در‌می‌آید. آمریکا در سال 2007 در مورد سهمیه چین، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد که در سال 2009، این سازمان رای خود را به نفع آمریکا صادر نمود. «جو بایدن» و «شی جین پینگ»،‌ برسر بازنگری این موضوع، در طول 5 سال آینده توافق کردند.



    مقاله | سیاسی
    نام منبع: فارس
    شماره مطلب: 735
    دفعات دیده شده: 683 | آخرین مشاهده: 1 هفته پیش